Studentlivet i kvarteret

Med så många studenter som bor så pass tätt in på oss är det ofrånkomligt att vi blir berörda av studentlivet, bl. a. genom högljudd musik och nedskräpning, skrik och skrän och annat som följer i berusningens spår.

Genom olika samarbetsformer med nationerna och med berörda myndigheter arbetar styrelsen aktivt för att stävja sådana yttringar av studentlivet som vi inte ska behöva acceptera.

Kvartersföreningen St. Thomas
För att komma tillrätta med missförhållandena men också för att öka den ömsesidiga förståelsen för varandras livs- och boendesituation har Kvartersföreningen St.Thomas bildats av representanter för vanliga boende och för studentnationerna i området, dvs för Malmö, Göteborgs, Lunds och Östgöta Nation. Vid regelbundna träffar diskuteras och utvärderas ordningen i området, vid behov tillsammans med tillståndsenheten för Nationernas utskänkningstillstånd.

I samband med årliga höst- och vårmöten arrangerar Kvartersföreningen St. Thomas besök på intressanta platser i vår närhet med kunniga guider dit alla som bor i området inbjuds. Som exempel kan nämnas Botaniska trädgården, Östra Kyrkogården, Historiska Museet och Katolska Kyrkan.

Malmö Nation
Själva har vi sedan några år etablerat ett fast samarbete med Malmö Nations husförman och kurator för att reglera våra egna relationer. Vid varje terminsstart går vi gemensamt igenom Nationens aktivitetsprogram och de ”förebyggande” åtgärder som aktualiseras. För att veta mer om Malmö Nation och dess verksamhet kan man titta på  https://www.malmonation.com